Silicon Rubber

سیلیکون یک پلیمر غیر آلی است که از کربن ، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است . سیلیکون به طور گسترده ای در بسیاری از صنایع و برنامه های کاربردی از راه آهن ، هوا فضا ، غذا / نوشیدنی و خودرو به علاوه بسیاری دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. سیلیکون رابر دارای مزایای زیادی است معمولا به دلیل مقاومت در برابر دمای بالا شناخته میشود و مورد استفاده قرار می گیرد. بر خلاف EPDM ، سیلیکون رابر در دمای بالا ثابت می ماند و خواص فیزیکی خود را تا 230 درجه سانتیگراد حفظ می کند

به طور کلی سیلیکون دارای عمر بیشتری نسبت به EPDM میباشد.

EPDM

EPDM مخفف Ethylene Propylene Diene Monomer می باشد ، که یک لاستیک مصنوعی است که در طیف وسیعی از کاربردها استفاده می شود. به دلیل مقاومت خوب در برابر عوامل محیطی مانند ازن ، اشعه ماورا بنفش و شرایط مختلف آب و هوایی ، از EPDM معمولاً در صنایع خودروسازی ، ساختمانی و صنعت برق  استفاده می شود.  ، نزدیک ترین رقیب EPDM  سیلیکون رابر میباشد که در مقایسه با آن ، EPDM در دماهای بالاتر مقاومت کمتری دارد زیرا فقط می تواند به حداکثر دما 130 درجه سانتیگراد برسد.

سیلیکون چگونه تولید می شود؟

بسته به نوع سیلیکون مورد استفاده ، سیلیکون را می توان به روش های مختلفی تولید کرد. سیلیکون می تواند به سه شکل LSR (لاستیک سیلیکون مایع) ، RTV (قابل استفاده در دمای اتاق) و HTV (شکل گیری با درجه حرارت بالا) می باشد.

در مهندسی برق از سیلیکون HTV و RTV استفاده میشود .در پروسه تولید HTV در ابتدا سیلیکون قبل از انجام فرآیند پخت حرارت برای رسیدن به محصول نهایی ، به شکل مورد نیاز شکل می گیرد.

سیلیکون خام در درجه ها و فرم های متفاوت از جمله ورق ، رول ، لوله ، سیم ، پروفیل  تولید می شوند.

مقایسه فنی

مقاومت در برابر حرارت یک لاستیک در کاربردهایی که دامنه دمایی متفاوتی دارند بسیار مهم است. انتخاب لاستیک نادرست می تواند منجر به ذوب شدن ، تغییر شکل و یا شکننده شدن ماده شود ، که به نوبه خود بر خصوصیات فیزیکی آن تأثیر می گذارد و به احتمال زیاد باعث خرابی می شود.

EPDM وقتی با سیلیکون مقایسه می شود ، EPDM با حداکثر دما قابل تحمل 130 درجه سانتیگراد به طور قابل توجهی پایین تر از سیلیکون می باشد. سیلیکون در گریدهای متفاوت میتواند دمای 230 درجه سانتیگراد تا 270 درجه سانتیگراد را تحمل کند.